Elke opdracht begint met het vaststellen van het doel. Wat moet een tekst doen? En wilt u de productie laten uitvoeren door een journalist of een tekstschrijver?
Een journalist heeft het vizier op het nieuws gericht. Hij haalt de meest belangrijke informatie uit bijeenkomsten, evenementen, rechtszaken en gebeurtenissen. Ook achtergrondverhalen en reportages zijn opgehangen aan de actualiteit. De vraag wat de lezer wil weten drijft de journalist.
In de huid van de doelgroep
Hoewel er raakvlakken zijn, gaat een tekstschrijver anders te werk. Zijn doelgroep is meer bepaald. Die bestaat uit de afnemers van een specifiek product of dienst. Uit medewerkers of stakeholders. Een tekstschrijver kruipt in de huid van de doelgroep én houdt rekening met partijen die betrokken zijn bij de communicatie. Alle belangen worden gewogen. Pas als iedereen tevreden is, mag een eindproduct het predicaat ‘geslaagd’ dragen.
Beste van twee werelden
Als opgeleid journalist en ervaren tekstschrijver verenig ik het beste van twee werelden. De losse schrijfstijl en de focus op hoofdzaken van de journalist. Het timmermansoog en het overzicht van de tekstschrijver. Deze combinatie komt van pas bij de interne- en externe communicatie. Zo kan een personeelsblad of relatiemagazine uit informatieve artikelen bestaan en tegelijkertijd een PR-functie vervullen. Een ander voordeel is begeleiding van uw communicatiemiddel. Desgewenst houdt NeytAndText zicht op de balans tussen tekst, fotografie en vormgeving.
Interviews en tekstvoorstel
Zonder informatie geen communicatie. Het op de kaart zetten van een bedrijf, product of dienst vraagt om input. Interviews lenen zich daar prima voor. Ook met broninformatie kan NeytAndText uit de voeten. Na het informeren en het bespreken van de opzet, ontvangt u binnen afzienbare tijd een tekstvoorstel. Factureren gebeurt achteraf. Op basis van een offerte of een vooraf afgesproken prijs.